| 
 
  
  
  
  
  
   
Gastenboek Deze pagina is voor het 
laatst bijgewerkt op
28-02-13.   
    |  | 
 
 
  
   | Hollands Glorie op de Rijn   |  
   | 
     |  
   | De Irene
    opvarend in Homberg met de sleepschepen Hardi van H. van Werkhoven en de
    Raptin van P. Wirges in september 1989, ter hoogte van Homberg, geladen met
    copra voor Neuss   |  
  | Nadat de Irene weer omgebouwd was om te slepen, gebeurde het
   zelden dat we zonder sleepschip voeren. In Rotterdam lag een hele voorraad
   schepen klaar, geladen met zonnebloempitten voor Mainz-Mombach. Iedere reis
   die wij deden, hing er een sleepschip achter en al gauw waren we een bekende
   verschijning met ons gesleep op de Rijn. Tussendoor gingen er ook nog
   sleepschepen naar Krefeld en Neuss. Deze werden daar gelost en moesten als ze
   leeg waren weer mee terug naar Rotterdam. Op deze manier hadden we meer dan
   genoeg te varen en te slepen. Vooral slepend met lege schepen misten we
   steeds meer een kopschroef. Dus werd er in oktober 1980 een kopschroef
   ingebouwd bij Van Tiem in Beneden Leeuwen. Begin november kwam de Irene in de krant, omdat we toen vier
   lege sleepschepen van Neuss naar Rotterdam brachten. Zo'n grote sleep was in
   jaren niet vertoond en dit was de reis dat wij wel het meest gefotografeerd
   werden. Het was dan ook een apart gezicht zo'n grote sleep.   |  
  |  | 
 
 
 In de haven van Neuss ligt de sleep geformeerd om te vertrekken, maar vanwege
  het slechte zicht moeten wij nog blijven wachten.
 
 
 
 
 
 |  
  |  | 
 
 Eindelijk is het zover, we kunnen vertrekken. De sleepcilinder wordt in de
  voormast gehesen, zodat de overige vaart kan zien dat hier gesleept wordt.
 
 
 |  
  |  | 
 
 Afvarend aan de grens.
 Hier kun je zien hoe groot de lengte van de sleep is, het geheel is zo'n 350
  meter lang en 20 meter breed.
   |  
  |  | Afvarend aan Sprokkelenburg.
 Hier zijn de sleepschepen goed te zien. Op eerste lengte de Agathangelus van
  De Bruijn en de Orpheus van Reinarz en op tweede lengte de Risico van
  Jongenotter en de Avanti II van Volker.
 
 |  
  | Onderweg met een sleep moest de Irene soms nog laden en dan bleven de
   sleepschepen wachten tot wij hiermee klaar waren. Meestal gingen wij in
   Andernach laden en voeren dan met een leeg schip achter ons naar Nederland.
   Het gebeurde ook wel eens dat wij met een schip vanuit Mainz-Mombach
   vertrokken en dat het zo lang duurde in Andernach, dat er in die tijd nog een
   sleepschip leeg kwam. Zo'n schip werd dan dikwijls door een
   voorspan(sleep)boot naar Andernach gebracht en bij ons erachter gehangen.    |  
  |  | 
 
 In Andernach brengt de voorspanboot Martinus, van Loh uit Trechtinghausen, de
   Richard VIII van Van Laack na, vanuit Mainz-Mombach en legt die langszij de
   Insula van De Bijl die bij ons al erachter hangt.
 
 
 
 
 
 
 |  
  |  | 
 
 
 
 Als de sleep bij elkaar is, gaat het in de afvaart naar Rotterdam. Volaan
   vooruit in Gods naam.
 
 
 
 
 
 
 
 |  
  | Dit zijn slechts enkele voorbeelden van het slepen, zoals het bij ons
   bijna elke reis ging. Als ik hier verder over zou doorgaan, wordt het verhaal
   erg lang. Ik kan je verzekeren dat dit een interessante tijd was. Er werd natuurlijk nog veel meer gedaan dan slepen alleen. Als er ergens
   een schip aan de grond zat, kwam mijn oom pas goed in zijn element. Als er
   dan getornd kon worden, wilde hij meestal wel een poging wagen om het
   vastgelopen schip los te trekken. Op enkele uitzonderingen na, is dat ook
   gelukt. Dan waren wij best wel trots op ons krachtige schip. Soms waren er ook wel schippers van sleepschepen die hun auto mee wilde
   nemen. Wanneer wij leeg waren, ging dat meestal wel, want dan werden de
   auto's met behulp van de autokraan bij ons in het ruim geparkeerd. Over het
   gedoe met auto's in een ander hoofdstuk meer. In de loop der tijd werd er het nodige aan het schip omgebouwd. We waren
   een goede klant bij Frans van Tiem in Beneden Leeuwen en bij Teun de Heus in
   Nijmegen.    |  
  |  |   De Irene met sleep opvarend in Nijmegen met op de
   achtergrond Lent, zomer 1986   |  
  | 
   Het volgende deel gaat over verbouwen en andere zaken aan boord.  |  
  | wordt vervolgd op Nostalgie 7 |  
 |